ENEN CZE
===

přepisy přednášek

Milan Žák: Význam učebnic ekonomie pro pochopení našeho světa

seminář Význam učebnic pro pochopení našeho světa, 29.02.2000, VŠE Praha

publikováno: 20.02.2002, čteno: 2×

 

VYŠLO KNIŽNĚ:

více informací o publikaci

Sborník č. 4 "Ekonomika, právo, politika"

151 stran, brožovaná vazba
vyšlo: květen 2000
cena: 50,- Kč
===

Osnova příspěvku :

2. Co je to učebnice

3. Jaký svět popisují učebnice ekonomie

4. Problém Ekonomie a HP

5. Ekonomie podle Roberta Holmana

 

2. Co je to "Učebnice" ( jako encyklopedické heslo):

Ottův slovník naučný z roku 1896 toto heslo nezná.

Základní textová pomůcka pro žáka při vyučování a opora práce učitele. Obsahuje výklad učiva předepsaného učebními osnovami; slouží k jeho procvičování a opakování i ke kontrole, jak si žák učivo osvojil.

Ilustrovaný encyklopedický slovník ACADEMIA 1982

Knižní publikace, která je informačním zdrojem pro žáky i učitele, základní textová pomůcka . Obsahuje výklad učiva předepsaného učebními osnovami. Po roce 1989 jsou užívány kromě učebnic standardních i učebnice alternativní.

Encyklopedie DIDEROT 1999

 

4. Jaký svět popisují učebnice ekonomie

Jde v první řadě o svět , ve kterém se Den osobní Svobody neúprosně blíží datu mých narozenin ( 5.7.) a u některých, zejména evropských zemí, toto magické datum překonává. Podívejme se , jak se ve výše uvedených letech vyvíjel podíl vládních výdajů 12 nejrozvinutějších evropských zemí USA ( údaje v závorce).

 

Tab. 1. - Vládní výdaje jako procento HDP

1896 1982 1999
8,8 ( 2,8 ) 43,3 (31,8) 47,1 (32,8)

Pramen : MFF a vlastní výpočet

 

Můžeme si položit jednoduché otázky: Jak souvisí encyklopedické heslo "učebnice" s růstem vládních výdajů? O čem hovoří tyto jednoduché příklady?

Oba tyto příklady mají společné to, že dokumentují skutečnost jak tragicky prosakuje stát do života nás občanů. Existují-li předepsané osnovy, je možno se ptát KDO je předepsal, KDO je schválil a KDO bude jejich dodržování kontrolovat. Odpověď je jednoduchá - státní byrokrat z rozpočtových prostředků.

Podobných, a mnohem méně za vlasy přitažených příkladů prosakování státu do našich životů, si dokážeme představit "přehršel". Já se pokusím uvést ještě jeden. Chci se zabývat tím, jak na tuto skutečnost reaguje ekonomická věda a jako příklad uvedu skutečnost , jak se z ekonomie pomalu vyděluje nový obor - hospodářská politika - samozřejmě v souladu se zadaným tématem - význam učebnic.

Položme si v této souvislosti následující otázky

· Je hospodářská politika součástí ekonomie ?

· Je hospodářská politika samostatná disciplina ?

A podívejme se, jak na tento problém nazírají různé učebnice. Učebnice mají ( podle výše uvedených definic) odpovídat osnovám. Vyjděme ze zjednodušené skutečnosti, že ve svobodné společnosti si osnovu určuje vyučující ( buď výběrem učebnic, nebo tvorbou učebnice vlastní), pak pouhým rozborem stručných obsahů kurzů, ve kterých je problematika HP obsažena, dojdeme k následujícímu závěru - existují dva směry, kterými ekonomická teorie a pedagogická praxe reagují na neustále rostoucí prosakování státu do našich životů.

 

Anglosaský a kontinentální (německý) přístup

Východiska ( při vědomí, že snaha o rozlišení vede ke zjednodušení)

+ odlišné tradice a historie

+ evropský kolektivismus a americký individualismus vedou k odlišnému pojetí hospodářské politiky

+ odlišný vývoj hospodářské politiky - americká je více založena na pravidlech, kontinentální se kromě toho orientuje na stimulaci rozvoje

Kontinentální model - formuluje HP jako samostatný předmět, který navazuje na makroekonomii. Autoři učebnic ( zejména v německy mluvících zemích) jdou cestou zahrnování poznatků s ekonomií souvisejících vědeckých disciplin do celkového obrazu HP. Jde zejména o politologii, sociologii, částečně psychologii , historii, jejichž výklad se stává samostatnou , více či méně organickou součástí učebnic.

V anglosaském modelu není hospodářská politika samostatně vyučována, ale je součástí obecné ekonomie. Předmětem samostatných kurzů jsou spíše její dílčí problémy ( fiskální politika, monetární politika, antitrust apod.), většinou ale na základě mnohem hlubších znalostí ekonomie než jsou v Evropě běžné. Problematika rostoucí role státu je geniálně řešena školou veřejného volby - nejvýznačnějším přínosem ekonomické teorie v posledních letech do analýzy politického rozhodování.

Z metodologického hlediska je anglosaský model více konzistentní viditelnou snahou o aplikaci metodologického přístupu ekonomické teorie do oblastí stojících "mimo" předmět ekonomie hlavního proudu. Kontinentální model svým "všezahrnujícím přístupem" je sice metodologicky nejednotný ( přijímá metodologii souvisejících disciplin, nebo se spokojuje i s příspěvky postrádajícími metodologický základ), daří se mu však utvářet komplexní pohled na současnou realitu. Vrátíme-li se k výchozím předpokladům můžeme vyvodit následující závěr : Neúměrně vysoký a bohužel stále rostoucí podíl vládních výdajů na GDP, spolu s odlišným charakterem hospodářské politiky a odlišným vývojem společnosti ( zejména existence kontinentálních sociálních doktrin ), ospravedlňuje odlišnost ve výuce a tím i ve tvorbě učebních pomůcek ( učebnic). V kontinentálních podmínkách se stává předmět Hospodářská politika nedílnou součástí učebních plánů v podstatě všech vysokých škol ekonomického zaměření a tomuto trendu odpovídá i produkce učebnic. Co odlišuje tyto učebnice od učebnic zabývajících se hospodářskou politikou v anglosaském světě, je kromě výše uvedeného rozsahu popisovaných souvislostí i menší důraz na příklady z hospodářské praxe. Učebnici ekonomie Roberta Holmana jsem recenzoval pro Politickou ekonomii a tuto recenzi jsem nadepsal - Ekonomie pro všechny a "kuchařka" pro učitele. Nadepsal-li jsem svoji recenzi "kuchařka" pro učitele , měl jsem na mysli tu skutečnost, že vykládá-li Robert Holman ekonomii tímto způsobem, vykládá tak i hospodářskou politiku.

V evropském kontextu ještě dlouho zůstane hospodářská politika samostatným předmětem, má-li však být akceptovatelná a "důvěryhodnější", měla by se více věnovat analýze konkrétních hospodářských kroků vlády, CB a zájmových skupin, voličů, spotřebitelů. Proces společenské transformace zemí střední a východní Evropy jí k tomu dává nepřeberné množství podnětů.

 

4. Ekonomie podle Roberta Holmana

Jak jsem již zmínil, recenzoval jsem učebnici Ekonomie Roberta Holmana pro Politickou ekonomii, proto uvádím jen stručný výtah hlavních konstatování:

· Souhlasím s tvrzením autorů předmluvy , že Holmanova Ekonomie je zcela srovnatelná se svými, na západě vzniklými protějšky a dodávám jako výrazná pozitiva metodu výkladu založenou na výukových příkladech a její ČESKÝ charakter,

· Autor napsal učebnici nejen pro studenty různých druhů škol a tím i pro velmi široký okruh dalších zájemců o ekonomii, ale zároveň poskytl návod celé řadě autorů, jak (dobře) může vysokoškolská učebnice vypadat,

· Pro výuku a pochopení HP je významné , že Robert Holman vykládá ve svém textu i základní otázky dosahování konsensu, pojednává o zájmových skupinách, o chování politiků apod.

Závěrem jeden postřeh. Častokráte jsem, asi jako každý z tohoto auditoria , žádán o vysvětlení " něčeho z ekonomie". Poslední dobou to řeším tak, že odpovím - přečti si to v Holmanovi a kdybys to nepochopil tak si pak o tom popovídáme. Jsem si téměř jist, že valná část těch, co se mě ptali, si to přečetla, "s nepochopením"

Milan Žák

Komentáře k příspěvku

Doposud nebyly vloženy žádné komentáře.

---
© Centrum pro ekonomiku a politiku 2005-2024
design, kód: Jan Holpuch nejml.
RSS 2.0 RSS ­