Na této stránce najdete chronologicky řazené články představitelů a spolupracovníků CEPu, které vyšly v novinách a časopisech.
Chcete-li vyhledat články ke konkrétním problémům, využijte vyhledávací okénko "vyhledávání na serveru" v levé části této stránky.
předchozí | 59 | následující Jsou zobrazeny články 581-590 z celkových 774
Je stárnutí populace nebezpečné? A měl by se stát snažit tento trend zvrátit? Na obě otázky je odpověď záporná. Stárnutí populace u nás ani ve světě není žádnou tragédií. Tragédií je, když se stát snaží zvrátit trend, který je v podstatě nevyhnutelný, místo aby se mu přizpůsobil.
Plán na zavedení novomanželských půjček, s nímž přišla vláda Stanislava Grosse, znamená návrat před listopad 1989. Je s podivem, že je podporuje lidovec Jiří Karas (MF Dnes, 26.2004), jehož programem by měl být konzervativismus. Půjčky manželům jsou zbytečné, nákladné a zázračné propopulační efekty nepřinesou.
The advocates of the new system of voting say that without adopting it, the Council will find it hard to reach a consensus on new directives. But what if that is precisely what the European economy needs – fewer regulations and fewer directives?
Je evropská ústava, která vyplynula z jednání mezivládní konference, dobrým základem pro evropskou budoucnost? Nikoli. Euroústava se jen nepatrně liší od textu, který vyšel před rokem z jednání Konventu, a který byl zásadně špatný. Čím více zemí pošle euroústavu k ledu, tím lépe.
Zamýšlíme-li se nad tím, proč se ani po patnácti letech nepodařilo v nájemním bydlení navodit stav fungující rovnováhy, musíme se vrátit k zásadám, na nichž stojí svobodná společnost. Těmi jsou především úcta k vlastnictví a respektování svobodně vznikajících smluvních vztahů.
Ekonomové i politici se obvykle shodnou, že evropská ekonomika je nemocná. Lisabonská agenda, plán, který si klade za cíl vyléčit evropskou ekonomiku a učinit z ní nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější oblast do roku 2010, identifikovala příznaky nemocné ekonomiky – pomalý hospodářský růst a vysokou nezaměstnanost.
Jedním z důležitých aspektů členství v EU jsou finanční transfery mezi členskými zeměmi a Evropskou unií. Členské země do EU platí příspěvky a EU platí dotace do členských zemí. Většina zemí je v EU čistými plátci. V přepočtu na hlavu je největším čistým plátcem Nizozemí a největším čistým příjemcem Řecko.
Irové udělali na konci 80. let chytrou věc: využili dotací EU ke snížení daní. Stavbu silnic financovali z dotací hrazených německými daňovými poplatníky a svým občanům daně snížili. Stejnou chybu (dříve se tomu říkalo evropská solidarita) pochopitelně již Němci nechtějí opakovat v případě České republiky a dalších nových členů. "Dokud se to týkalo jen jedné země, tak jsme to strpěli," uvedl německý kancléř Gerhard Schröder na otázku, proč brojí proti "nízkým" daním ve střední a východní Evropě, když mít nízké daně a současně čerpat evropské dotace mohlo dlouhodobě Irsko. (Handelsblatt 29.4.2004)
Jsme v EU, zrekapitulujme, co jsme vyjednali a zhodnoťme, co nás čeká. Vyjednali jsme nejhorší podmínky ze všech. Máme nejméně výjimek ze všech přistupujících zemí. Dostaneme ze všech přistupujících zemí nejmenší dotace (v přepočtu na obyvatele). Vláda proto musí zvedat daně aby se přizpůsobila direktivám EU a ještě o něco více, aby měla dost peněz na český příspěvek do bruselské kasy.
Základy institucí EU byly položeny před 50 lety, kdy pod vedením francouzského ministra zahraničí Roberta Schumana byla zahájena společná německo-francouzská regulace trhu s uhlím a ocelí. Každá z evropských smluv od Římské po Niceskou postupně měnila společenství států v nadstát s vlastními rozhodovacími pravomocemi. Evropská společenství uhlí a oceli se postupně přetavila v Evropskou unii. Návrh Ústavní smlouvy pokračuje v tomto trendu rozšiřování kompetencí Evropské unie na úkor členských států.
© Centrum pro ekonomiku a politiku 2005-2024 design, kód: Jan Holpuch nejml. |
RSS 2.0 |