1. Metodologické poznámky
• Údaje používané v tomto textu, pokud není uvedeno jinak, jsou převzaty z internetové stránky ministerstva financí ČR
• Údaje o veřejných financích či o veřejném dluhu z metodologického hlediska vycházejí z doporučení MMF obsaženého v GFS (Government Financial Statistics)
• Jde o skutečná – tedy nikoliv hypotetická data. Spekulace na bázi hypotetických dat ("co by kdyby") se v nedávné minulosti objevily nejen v textech některých českých ekonomů, ale bohužel i ve studii zpracované pracovníky Světové banky.
2. Základní data
•Prvou hrubou orientaci nám poskytnou následující grafy:
•2.1.Vývoj veřejného dluhu v ČR v letech 1993-2001 (jde o konsolidované údaje: Státní rozpočet (SR) vč. Státních aktiv a pasiv (SAP), zdravotní pojišťovny, mimorozpočtové fondy a místní rozpočty. Data za rok 2000 jsou předběžná, resp. představují odhad, data za rok 2001 představují prognózu MF)
•2.2. Vývoj podílu veřejného dluhu na HDP v ČR v letech 1993 – 2001
3. Co vyplývá z dat
• Ve vývoji veřejného dluhu jsou zřejmá dvě období:
A. Období let 1993 – 1997
• mírný růst VD (v mld. Kč) meziroční indexy růstu vyjádřené v % jsou jednociferné (108,6;101,3; 98,1; 105,2)
• pokles podílu VD na HDP (z 18,8 na 13,1%)
B. Období 1998 – současnost
• rychlý a zrychlující se růst VD (meziroční indexy růstu vyjádřené v % jsou dvouciferné a neustále se zvyšující – 110,3; 114,4; 120,6; 124,9)
• mění se tendence vývoje podílu VD na HDP (z poklesu dochází k růstu a v letošním roce bude překonána hranice 20%)
4. Jaké jsou příčiny vývoje veřejného dluhu
A. Období 1993 - 1997
• koncepce stagnace dluhu SR resp. poklesu podílu VD na HDP (při rostoucím HDP)
• konzervativní fiskální politika (důraz na vyrovnanost SR, pokusy řešit nadměrný růst některých výdajů)
• mírný růst veřejného dluhu v tomto období byl spojen zejména s růstem zadlužení MR (viz graf)
• V letech 1993 – 1997 se zadlužení měst a obcí zvýšilo téměř 12 x (z 3,1 na 36,1 mld.Kč)
•"Nesplatnost" některých transformačních nákladů (KOB, privatizace státních bank atd.)
B. Období 1998 – současnost
• koncepce fiskální politiky (deficitní financování jako program – deficit ve výši 3 % HDP = zdravý deficit – viz program ČSSD)
• v rámci této koncepce došlo např. ke zvýšení podílu dotací – včetně kapitálových transferů – podnikům na HDP z 8 % na téměř 10 % během dvou let)
• Podíl výdajů veřejných rozpočtů na HDP se od r. 1998 zvýšil o téměř 5 % bodů!!! (v r. 98 činil 41,6 %, v roce 2000 již 46,0 %)
• Neochota k řešení jednoho z nevětších problémů fiskální situace – nadměrného nárůstu sociálních výdajů – místo řešení tohoto problému se naopak "přilévá do ohně" (viz některé návrhy ministra práce a sociálních věcí z poslední doby)
• Pokles ekonomického výkonu v letech 1998 a 1999 (HDP –2,2 resp. 0,2 % bodu)
• Nutnost úhrady některých masivních transformačních nákladů
• Ztráta kontroly vlády nad vývojem veřejných financí (vládě jakoby vypadl z ruky volant – není to záměr?)
5. Jaké jsou důsledky vývoje veřejného dluhu resp. veřejných financí v posledních letech
• ČR začíná vysoce překračovat jedno z kritérií Maastrichtu (podíl salda VR na HDP ve výši 3 %) – možný problém při vstupu do EU
• Probíhá otevřená finanční krize (neochota investorů vládě půjčovat viz nedávná aukce státních dluhopisů)
• Přirozeným důsledkem musí být změna současné vlády neboť řešení fiskální situace není v jejích silách
Ivan Kočárník, bývalá ministr financí ČR
Dvořák Pavel: Stát socializuje soukromé dluhy
05.07.2013 14:03 | stop dluhu (Januš)
|
© Centrum pro ekonomiku a politiku 2005-2024 design, kód: Jan Holpuch nejml. |
RSS 2.0 |