ENEN CZE
===

články

Stanislava Janáčková: Řecká nemoc eurozóny

Euro 16/2010, 19.04.2010

publikováno: 22.04.2010, čteno: 3719×

 

Řecké problémy s financováním státního dluhu vyhrotily situaci uvnitř eurozóny. "Jižní země" eurozóny byly obviněny z lehkomyslného zadlužování a nedostatku disciplíny. Problémy s nadměrně vysokou zadlužeností zde má kromě Řecka také Portugalsko, Itálie a Španělsko. V případě Řecka se nabízí odsoudit jeho dlouhodobý sklon k vládním dluhům, které navíc byly kamuflovány pomocí "upravených" statistik. Je známo, že Řecko si pěstuje rozsáhlou vrstvu vládních úředníků, placených násobně lépe než zaměstnanci v soukromém sektoru. Bují zde korupce a šedá ekonomika, celkově se v Řecku méně pracuje, a do důchodu Řekové odcházejí až o deset let dříve, než Němci. To vše je pravda. Zároveň je při takové argumentaci již celkem snadné přihodit spolu s Řeckem do kategorie "lehkomyslného jihu" také Španělsko a Portugalsko, případně Itálii.

Bohužel se už nemluví o tom, že k zadlužování "jihu" eurozóny silně přispělo samo zavedení eura. Tyto země sice měly sklony k dluhům vždy, ale teprve v eurozóně na to dostaly levné peníze. Získaly vyšší kredibilitu, nižší nominální úroky – a také nižší úroky reálné, protože společná měnová politika vyvolávala v "jižních" zemích nadprůměrnou inflaci. Levné peníze a snadné úvěry podporovaly zadlužování vládního i soukromého sektoru. Následkem vyšší inflace "jih" v rámci eurozóny ztrácel konkurenceschopnost, takže jeho zadluženost zvyšovaly také obchodní deficity. To vše jsou důsledky zavedení společné měnové politiky v příliš heterogenní skupině zemí, lišících se (mimo jiné) svou ekonomickou a cenovou úrovní.

Příznaky vnitřních nerovnováh v eurozóně dlouho zůstávaly skryté. Její zdánlivě hladké fungování kazila jen jedna "maličkost": nesplnila se očekávání, že míry inflace jejích členů se budou navzájem sbližovat. Naopak, v eurozóně se vytvořily dvě skupiny zemí – jedna s dlouhodobě nízkou mírou inflace (Německo, Francie, Rakousko, Benelux), a druhá skupina, kde inflace prakticky trvale překračovala průměr. Do druhé skupiny patřily všechny země dnes označované jako "zadlužený jih" – nejvyšší inflací se vyznačovalo právě Řecko, Španělsko a Portugalsko.

Tyto tři země vstupovaly do eurozóny s nižší ekonomickou úrovní – a také s nižšími cenovými hladinami. Při vstupu sice plnily Maastrichtské kritérium pro inflaci, po zavedení společné měny ale jejich inflace začala růst výrazně nad průměr eurozóny. Důvodů bylo více – nejen proces dohánění a rychlejší vyrovnávání cen pod vlivem společné měny, nýbrž i neschopnost udržet soulad mezi produktivitou a mzdami, nadměrný růst spotřebitelské poptávky a bubliny na trhu nemovitostí. Řecko a Španělsko se sice posouvaly blíže k průměrné ekonomické úrovni eurozóny, jejich cenové hladiny ale stoupaly ještě rychleji. Portugalsku se dohánění nedařilo a rostla mu jen relativní cenová hladina. Pokud jde o bohatší Itálii, tam cenová hladina vzrostla, i když ekonomická úroveň vůči průměru eurozóny spíše poklesla. Všechny "jižní" země měly inherentní, vnitřní sklon k nadprůměrné inflaci, posilovaný levnými penězi. Všechny potřebovaly přísnější měnovou politiku a vyšší úrokové sazby. Namísto toho dostávaly společnou měnovou politiku, nastavenou na průměr – a ta nedokázala jejich vyšší inflaci zkrotit.

Rychlejší růst cenové hladiny za sebou táhl mzdy bez ohledu na produktivitu. Domácí výroba postupně ztrácela konkurenceschopnost, rostly deficity "jižních" zemí v obchodě se "severem". Dlouhodobé obchodní nerovnováhy uvnitř eurozóny jsou o to významnější, že vzájemný obchod, díky desítky let trvajícímu společnému trhu, má velkou váhu. Německo a Nizozemí jsou zde největší exportéři, zatímco Řecko, Portugalsko Španělsko a Itálie jsou dovozci s pasivní obchodní bilancí. Deficit obchodu způsobuje dluh vůči zahraničí a trvalý pokles konkurenceschopnosti vede k tomu, že země roste na dluh.

Obchodní nerovnováhy se nyní dostávají v eurozóně do centra pozornosti ekonomů i politiků. Taktně se však mlčí o jejich propojenosti se společnou měnovou politikou. Přitom právě díky jednotné měně Eurozóna v sobě systematicky vytváří a udržuje inflačnější, a tím méně konkurenceschopné země - jako exportní trhy zejména pro Německo a Nizozemí. Když země jako Německo spoří a exportuje, země jako Řecko (Portugalsko, Španělsko…) dovážejí a žijí na dluh. Německo půjčuje Řecku, aby si mohlo kupovat německé zboží. V "jižních" zemích se nadměrně zadlužil nejen vládní, ale i soukromý sektor. Finanční krize pak dále zvýšila vládní dluhy kvůli záchraně bank a protikrizovým opatřením. Dnes vládní dluhy tzv. jižní části eurozóny přímo ohrožují stabilitu eura. Řecku hrozí státní bankrot, protože má potíže umístit na trhu své dluhopisy za nižší než prohibitivní sazby.

Žádná cesta z této situace nebude bezbolestná. Pravidla eurozóny zakazují přímou finanční pomoc zadluženým členům. Státní bankrot Řecka, jeho vystoupení z eurozóny, návrat k vlastní měně a silná devalvace – to by bylo krajní řešení, které by ohrozilo i všechny věřitele Řecka, zejména zahraniční banky (70% řeckého vládního dluhu se nachází v zahraničních rukou). Stabilita eura by byla silně otřesena, zvláště když finanční trhy vědí, že řecké nebezpečí může hrozit i Portugalsku a Španělsku. Proto se eurozóna snaží situaci urychleně řešit. Její záchranný plán pro Řecko ale zatím nechává mnoho otázek otevřených. Zčásti bude muset Řecku pomoci i Mezinárodní měnový fond, není ovšem jasné, jaká ozdravná řešení může u člena měnové unie navrhnout.

Eurozóna také diskutuje možnosti, jak podobným situacím zabránit do budoucna. Navrženo bylo i vytvoření jakési Evropské ekonomické vlády, která by měla právo řídit fiskální politiku zemí eurozóny a celkově jejich hospodářskou politiku "koordinovat". K tomu však zatím chybí širší konsensus, což je pochopitelné. Nejde totiž jen o to, uhlídat růst vládních dluhů – i když to je v současnosti nejpalčivější hrozba. Muselo by se zasáhnout i proti zadlužování soukromého sektoru a proti ztrátě konkurenceschopnosti jedněch členských zemí oproti jiným. Urychlené snižování rozdílů v konkurenceschopnosti a v ekonomické úrovni by si však vyžádalo obrovské fiskální transfery. Společná měnová politika podporuje v "jižních" zemích eurozóny vyšší inflaci. Může důsledky rozdílů v inflaci řešit společná fiskální politika? Jak má ale změnit chování soukromého sektoru? Snad přímou mzdovou, cenovou a úvěrovou regulací? Bez podstatného snížení heterogenity členských zemí bude náprava sotva reálná. I kdyby se podařilo společně krotit vládní dluhy, nadměrné soukromé zadlužování bude v některých zemích pokračovat. Potrvají vzájemné obchodní nerovnováhy, znovu budou vznikat úvěrové a hypoteční bubliny. To vše bude mít své náklady, které by Evropská ekonomická vláda spíše mohla jen přerozdělovat - což se zemím typu Německa těžko může líbit ("Francie by rozhodovala a Německo platilo").

Je třeba si konečně přiznat, že dnešníproblémy zadlužených zemí eurozóny souvisejí s jejich účastí v příliš heterogenní měnové unii. Vzájemné slaďování ekonomik eurozóny neprobíhalo podle očekávání. Varovným signálem "vnitřní nemoci" eurozóny byla nedostatečná konvergence měr inflace a narůstající obchodní nerovnováhy. Dlouho se zdálo, že to nehraje roli. Zadlužování soukromého sektoru a domácností bylo tolerováno, a ani vládní dluhy nebyly brány dost přísně. Finanční krize jen obnažila tyto narůstající problémy. Jejich poznání je varováním pro ty země, včetně České republiky, které by měly do eurozóny teprve vstoupit. Je to i varování pro eurozónu, aby se zbrkle nerozšiřovala o ekonomiky, které by dále prohloubily její heterogenitu. Řecká nemoc je nemocí celé měnové unie a bude ji pronásledovat i do budoucna.

Ing. Stanislava Janáčková, poradkyně prezidenta republiky

VytisknoutVytisknout článek Odeslat článek emailemOdeslat článek emailem

Komentáře k příspěvku

Počet komentářů: 2, poslední 27.04.2010 20:29

27.04.2010 20:29 | ()

06.05.2010 08:41 | Evropská ekonomická vláda (František Vilím)

---
© Centrum pro ekonomiku a politiku 2005-2024
design, kód: Jan Holpuch nejml.
RSS 2.0 RSS ­