Ministři české vlády se chvílemi v minulosti tvářili, že chtějí vnést do EU během českého předsednictví trochu toho ekonomického liberalismu.
Dnes ministr Říman prosazuje dotace, které mají pomoci konkrétnímu jednomu odvětví na úkor ostatních a ministr Vondra dokonce chce, aby šlo o celoevropskou regulační politiku povinnou pro všechny členské země. Nová regulace se nazývá šrotovné a dotaci v řádu několika desítek tisíc korun má dostat ten, kdo se zbaví starého auta a koupí si nové.
Pomoc automobilkám není pomocí ekonomice
Nejprve zdůrazněme, že podobná dotace ekonomice ani v nejmenším nepomáhá. Pomáhá jen vybraným osobám na úkor všech ostatních. S růstem HDP nepohne vzhůru ani o milimetr.
Je samozřejmě vítanou pomocí spadlou do klína těm, kdo zrovna chtějí koupit nové auto a zbavit se starého. Je vítanou pomocí akcionářům a zaměstnancům automobilek a šrotovnám, kterým stoupnou tržby. Jejich výhoda ale bude přesně ve stejné výši zaplacena všemi ostatními. Každý, kdo si nové auto nekoupí, bude platit kus daní právě na tuto dotaci. Stranou pak budou muset jít jiné výdaje nebo se dokonce vláda ještě více zadluží. Vyšší dluh vlády bude znamenat vyšší výdaje na úroky v budoucnosti a vyšší poptávka vlády po půjčkách od bank zhorší dostupnost úvěrů pro všechny podnikatele či zájemce o hypotéky.
Vzroste sice výroba aut, ale poklesne ve stejném objemu výroba ostatních věcí v ekonomice. Udrží se tedy uměle zaměstnanost v automobilovém průmyslu, ale o stejný počet "zachráněných" pracovních míst poklesne zaměstnanost v ostatních odvětvích.
Dopad na ekonomiku ale nejen, že nebude neutrální, bude dokonce záporný. 1) Dojde ke zničení věcí, které fungují, které by jinak lidé dále používali. Pokud např. regulace způsobí, že se sešrotuje 3000 aut starých 9 let, která stále slouží a která mají v průměru hodnotu 50 tisíc korun, sešrotujeme majetky v hodnotě 150 milionů korun. Celkové bohatství ekonomiky se tedy sníží. Sníží se i tempo růstu, protože se v ekonomice vyrobí jiné věci, než které lidé (na rozdíl od vlády) považují za nejužitečnější. Vyrobení více aut bude znamenat vyrobení méně jiných, užitečnějších věcí.
Životnímu prostředí nepomůžeme
Druhý používaný argument ve prospěch šrotovného je, že se zlepší životní prostředí, protože se zbavíme starých aut s horšími emisemi a pořídíme si nová auta s menšími emisemi škodlivých látek. To je sice pravda, ale tato úvaha ignoruje fakt, že se nová auta budou nejen provozovat, ale nejprve se budou muset vyrobit. Každý rozumný ochránce životního prostředí by měl protestovat. Na vyhazování funkčních věcí a umělém vyrábění nových není nic ekologického!
Nechte ostatní Evropany být!
Pokud naše vláda podlehla lobbyistům a chce dát automobilkám tuto výhodu na úkor všech ostatních, je to smutné. Ještě smutnější ale je, že zneužívá předsednictví v EU a chce tuto velmi hloupou regulaci uvalit na všechny ostatní. Dosud je v EU asi ještě 17 rozumných států (možná ale jen nemají automobilky), které tuto dotaci na úkor daňových poplatníků nezavádějí. Pane Vondro, nechte prosím ostatní země na pokoji a nevnucujte jim tento bláznivý nápad.
Zatím ministr financí Kalousek hrdinně odolává. Je otázka, jestli tomuto regulačně-socialisticko-lobbyistickému tlaku ministrů za ODS odolá. Kéž by.
Petr Mach, Ph.D., Centrum pro ekonomiku a politiku
|
|
Vytisknout článek | Odeslat článek emailem |
05.02.2009 21:28 | http://hlavaty.blog.idnes.cz/c/67807/Pri... (Totedyne)
07.02.2009 15:03 | Změna AP (PPK)
12.02.2009 12:01 | Že by zelená, nikoliv modrá planeta -... (Jiří Kalčík)
26.02.2009 23:32 | Údiv (hovorka11)
|
© Centrum pro ekonomiku a politiku 2005-2024 design, kód: Jan Holpuch nejml. |
RSS 2.0 |