ENEN CZE
===

články

Petr Mach: Reklama na EU je klamavá

MF Dnes, 13.06.2003

publikováno: 08.09.2004, čteno: 1968×

 

Když za peníze daňových poplatníků před týdnem vznikla recese fiktivního hypermarketu Český sen, velmi mi to připomnělo vládní propagaci jiného "českého snu", vstupu do Evropské unie. Také jsou používány peníze daňových poplatníků, také se slibuje ráj na zemi a také jsou používány desinformace.

 

Klamavá reklama

Vláda nám ukazuje spokojeného řeckého kavárníka a spokojenou rakouskou důchodkyni. Vláda už neříká, že řecký a rakouský HDP na hlavu v poměru k průměrnému HDP evropské patnáctky po vstupu do společenství klesal. Vláda ukazuje spokojenou španělskou řidičku, která si libuje, že může cestovat po EU bez hraničních kontrol. Vláda zapomněla dodat, že pro nás by po vstupu do EU zůstaly hraniční kontroly na rakouských a německých hranicích zachovány.

Kdyby šlo o prodej jakéhokoliv komerčního produktu, objeví se ihned obvinění z klamavé reklamy. Když jde "jen" o vstup do EU, vše prochází jakoby nic.

Ministr zahraničí tvrdí, že vstupem do EU neztratíme státní suverenitu. Opak je pravdou. V Evropském parlamentu by ČR měla 3,3 % hlasů a mohla by být snadno přehlasována. Ministr zahraničí tvrdí, že v r. 2004 dostaneme z EU o 24 miliard více, než kolik tam vložíme. I kdyby nám Evropská komise nakonec přiklepla všechny dotace, o které můžeme požádat na základě Smlouvy o přistoupení, dostali bychom zlomek této částky. V obou případech buď pan Cyril Svoboda záměrně říká nepravdu, nebo neví, co dojednal České republice ve Smlouvě o přistoupení.

 

Nedemokratické volby

Budiž, máme svobodu slova. Ale k čemu nám je? Vždyť lidé, kteří se domnívají, že je vstup do EU nevýhodný, nejenže od vlády peníze na kampaň nedostali, ale ještě musí ze svých daní platit propagaci opačného názoru.

Představme si, že by nadcházející volby nebyly o Evropské unii, ale že by šlo o parlamentní volby. Představme si, že by vláda rozhodla, že dvěma sty miliony korun z peněz daňových poplatníků podpoří slibování šťastné budoucnosti doprovozené logy ČSSD, KDU-ČSL a US-DEU a republiku by zaplavily billboardy a reklamy v televizi a časopisech.

Jakpak bychom asi vnímali takovou názorovou "soutěž"? Označila by i sama EU takovou předvolební kampaň za demokratickou a férovou? Sotva. Doma i v zahraničí by naše země byla přirovnána k Zimbabwe či Bělorusku. Každý by nakonec pochopil, že je to konec demokracie.

Když jde nyní o mnohem vážnější věc, o rozhodování o zřeknutí se státní suverenity, a vláda jednostranně vykresluje šťastnou budoucnost doprovozenou logem ANO, celá akce v zásadě prochází a její "demokratičnost" není vážně zpochybňována. Vláda je demokraticky zvolená, má tedy prý právo podpořit své stanovisko penězi nás všech.

 

Nekupujme zajíce v pytli

Kdyby peníze byly rozděleny rovným dílem, a vedle vládní šťastné důchodkyně se objevila důchodkyně, která je z EU nešťastná, kdyby se vedle spokojeného kavárníka objevil jeden kavárník zkrachovalý, volby by pravděpodobně dopadly tak fifty-fifty.

Jestliže se lidé nakonec rozhodnou pro vstup do EU na základě vládní kampaně, tj. na základě neúplných a zavádějících informací, mohou zažít stejné zklamání, jako když nakoupí v teleshoppingu "zaručeně skvělý" výrobek, který se pak, když jej skutečně vezmeme do ruky a používáme, ukáže jako nekvalitní. Teleshopping slibuje vrácení peněz. Smlouva o přistoupení žádnou klauzuli o možnosti vystoupení nemá.

Nenechme se napálit. Počkejme si, až dostaneme skutečné informace. Řekněme v pátek třináctého vládě NE.

Ing. Petr Mach, Ph.D., výkonný ředitel Centra pro ekonomiku a politiku

VytisknoutVytisknout článek Odeslat článek emailemOdeslat článek emailem

Komentáře k příspěvku

Doposud nebyly vloženy žádné komentáře.

---
© Centrum pro ekonomiku a politiku 2005-2024
design, kód: Jan Holpuch nejml.
RSS 2.0 RSS ­