Zatímco na rusko-gruzínskou válku reagovala Evropská unie spíše smířlivě, od
počátku rusko-ukrajinské krize vystupuje neobvykle bojovně. Až se nabízí
otázka, zda se tím nesnaží odvést pozornost od svých vnitřních
problémů.
Většina pozorovatelů je zajedno, že v ukrajinsko-ruském konfliktu je otázka
viny rozhodnuta. Také si myslím, že Rusko nejednalo v souladu s mezinárodním
právem, nýbrž výlučně podle svých mocenských zájmů. Ale přesto mi Západ
nepřipadá jako rytíř bez bázně a hany. Mnohé se prostě nerýmuje.
Politicky nekorektní hypotéza
Třeba to, že evropským státníkům nemohlo uniknout, že se Moskva vlivu na
Ukrajinu nevzdá, a naopak využije vnitřní nestabilitu země po pádu prezidenta
Janukovyče. Navíc o sobě Evropané věděli, že nemají ani vůli a ani prostředky
Ukrajinu politicky a ekonomicky stabilizovat.
A především – ukrajinská krize se odehrává v době, kdy Evropa prožívá hned dvě
své vlastní krize. Jednu ohledně smyslu, cíle a nejisté budoucnosti evropského
sjednocení. Druhou, ještě závažnější, je hospodářská a bankovní krize spojená
se zadlužeností a ekonomickou zaostalostí jižní Evropy.
A tak jsem dospěl k závěru, že jednání západních mocností v ukrajinské krizi
lze vysvětlit i jinak než podle oficiálních prohlášení. Co když jde o záměrně
vyvolanou kontrolovanou eskalaci ve vztahu k Rusku? Kontrolovanou eskalaci
definuji jako plánovité vyhrocení vzájemných vztahů, aniž došlo k násilnému
střetnutí. Jak jsem k této hypotéze došel a čím ji zdůvodňuji?
Nezvyklá militantnost Západu
Rozhodující události ukrajinské krize se odehrávaly mezi listopadem 2013 a
dubnem 2014. Nejprve prezident Janukovyč odmítá asociační smlouvu s EU, dochází
k obsazení Majdanu, sesazení Janukovyče, anexi Krymu a k proruskému povstání ve
východní Ukrajině.
Chování evropských státníků bylo od počátku nebývale radikální. Zaběhaným
diplomatickým rituálům mezi Západem a Ruskem by spíše odpovídalo symbolické
rozhořčení, jako před několika lety v případě útoku Ruska na Gruzii. Místo toho
však byla zveřejňována četná razantní prohlášení evropských mocností a USA,
došlo k nestandardním návštěvám předních západních politiků na Ukrajině, k
neobyčejně útočným prohlášením generálního tajemníka NATO Rasmussena a na
západní poměry velmi záhy i k hospodářským sankcím. Je lhostejné, jak byla
ofenzivní západní diplomacie vůči Ukrajině míněna, ale je jisté, že ji Moskva
považovala (ať již právem, nebo nikoliv) za vměšování do oblasti svého vlivu.
Evropské vlády mají k dispozici dostatek poradců, kteří byli schopni tuto
reakci Moskvy předpovědět; jasné to ostatně muselo být i průměrnému čtenáři
novin. A proto se ptám. Je vyloučené, že se evropští státníci s takovým elánem
zasazovali za ukrajinskou svobodu právě proto, že averzivní reakce Ruska byla
stoprocentně předvídatelná? Ale proč by to dělali? ptáte se možná.
O co ve skutečnosti jde
Podle mého názoru vysvětlují výbojné chování evropských mocností v ukrajinské
krizi právě ony dvě zmíněné evropské krize. Vedle hrozící dezintegrace EU jde o
rychle rostoucí zadluženost krizových států eurozóny a stále prekérnější
situaci (zejména jihoevropského) bankovního průmyslu.
Od počátku eurokrize lze strategický záměr politiky evropských velmocí popsat
takto:
– najít způsob, jak umazat obrovské a stále rostoucí dluhy členů eurozóny;
– prosadit trvalé financování zaostalého jihu EU ze strany bohatšího severu; –
stabilizovat evropský finanční průmysl. Tuto finančně-politickou strategii
hlavních evropských mocností lze sledovat již dlouho, ale dosud se evropským
vůdcům úspěšně dařilo tajit před občany její cíle a důsledky. Od počátku krize
hráli evropští vůdci na čas, ale ten dnes již nezbývá. Evropská ekonomika
stagnuje, příčiny eurokrize jsou stále aktuální a soukromé banky v krizových
zemích se topí v dluhopisech svých vlád. Je třeba rychle jednat, nebo dojde k
další eskalaci dluhové a bankovní krize.
Jak zkonfiskovat majetek a...
Technicky je rozhodující krok připraven.
Proveden bude podle všeho 22. ledna 2015. Dá se hovořit o "posledním
jednání", protože od tohoto data bude ECB nakupovat od soukromých bank
státní dluhopisy. To zní nevinně, ale jde o zlomové rozhodnutí s dalekosáhlými
důsledky.
Dosud vypadá obchodování se státními dluhopisy jihoevropských ekonomických
invalidů takto: francouzská, italská nebo španělská banka si půjčí (za nulový
úrok) peníze od ECB a koupí za ně dluhopisy své země. Ty však doposud zatěžovaly
její vlastní bilanci. Od konce ledna bude ECB tyto státní dluhopisy vykupovat
od bank a přihodí jim samozřejmě patřičný úrok; pro banky je to skvělý obchod.
Finanční perpetuum mobile to však bude především pro krizové země. Ty si mohou
donekonečna a levně půjčovat, protože jejich dluhopisy nakonec vždy odkoupí
ECB.
Z Evropské centrální banky se definitivně stane "stolečku, prostři
se", u nějž zasednou státy, které žijí nad poměry, a přesto odmítají nutné
reformy, a banky, které nejsou potřeba. To samozřejmě povede k hromadění ztrát
ECB. Její ztráty však kryjí, podle určených kvót, všechny členské země
eurozóny, tedy daňoví poplatníci.
... jak to zdůvodnit?
Petr Robejšek, nezávislý analytik
|
|
Vytisknout článek | Odeslat článek emailem |
© Centrum pro ekonomiku a politiku 2005-2024 design, kód: Jan Holpuch nejml. |
RSS 2.0 |