Jan Eichler: Americko-ruské vztahy: najde se spasitel?
Právo, 06.01.2015
publikováno: 07.01.2015, čteno: 3045×
Už to bude 30 let, co se v
Ženevě setkali Ronald Reagan a Michail Gorbačov a podepsali společné
prohlášení, že jaderná válka nesmí být nikdy rozpoutána a že v ní nemůže být
vítězů. Začalo tak nadějné období uvolňování napětí a bezpečnostní spolupráce
dvou vojensky nejsilnějších států tehdejšího světa.
Ti dva pak ještě ve Washingtonu podepsali první a doposud jedinou odzbrojovací
smlouvu jaderného věku. A bezpečnostní spolupráce pokračovala i za prezidenta
Bushe staršího. Ten dokázal Gorbačova získat ke spolupráci během operace
Pouštní bouře 1991. Díky tomu v SSSR sílil vliv tzv. westernistů, tedy
stoupenců pokračující spolupráce se Západem – viz vicepremiér Gajdar a ministr
zahraničí Kozyrev.
Pak se věci začaly krok za krokem zadrhávat. V roce 1995 byla zveřejněna Studie
o rozšíření NATO a v Moskvě zavládly obavy, že Aliance nastoupí do zemí, které
předtím vyklidil rozpad SSSR.
Primakovova doktrína z roku 1997 se zaměřila na vyvažování jednostranného
postupu vítěze studené války. Její autor pak jako premiér během přeletu
Atlantiku zrušil oficiální návštěvu USA, protože se dozvěděl, že americké
letouny začaly svrhávat bomby na Srbsko, považované za tradičního pravoslavného
chráněnce Ruska.
Právě letecká válka proti Srbsku ukázala sílící povolnost tehdejšího prezidenta
Clintona tváří v tvář tlaku neokonzervativců, jejichž krédem bylo nebrat ohledy
na oslabené Rusko a prosazovat silová řešení.
Říkali si "příteli"
Zanedlouho nicméně znovu svitla šance na bezpečnostní spolupráci. V obou
metropolích nastoupili noví prezidenti – Bush mladší a Putin. Ten svému
partnerovi po teroristických útocích 11. 9. 2001 poskytl nesmírně důležité
poznatky o situaci v Afghánistánu a zároveň s tím dodal zbraně Severní alianci
(dokonce i tanky).
Ta pak velice rychle postupovala směrem na Kábul a drtila vojenské jednotky
tálibů. Čerství prezidenti se potom po určitou dobu oslovovali křestními jmény
a před ně dokonce dávali slovo "přítel". Učiněná idylka. Trvala ale
jen krátce.
V USA trvale sílil důraz na jednostranné přístupy, přestal se brát ohled na
jiné státy i na mezinárodní organizace. Bushova administrativa nejprve
schválila Národní bezpečnostní strategii 2002, která podtrhla výlučnost
amerických vojenských schopností a odhodlání kdykoli jich využít k naplňování
vytyčených politických cílů.
A vzápětí vystupňovala nátlak na Radu bezpečnosti OSN (nechvalně proslulý Dopis
osmi z ledna 2003, kterým si chtěla vynutit rezoluci schvalující použití všech
nezbytných prostředků), načež zahájila válku proti Iráku, přestože proti byly
nejen Rusko a Čína, ale také spojenecká Francie.
Neblahý dopad mělo i rozhodnutí Bushovy administrativy z konce roku 2001, že
USA jednostranně odstoupí od klíčové smlouvy ABM z roku 1972, která zahájila
éru kontroly jaderného zbrojení. A o šest let později přišla Putinova odpověď v
podobě odstoupení od smlouvy o konvenčních ozbrojených silách.
Obě tato rozhodnutí byla dalším projevem mechanismu akce – reakce, který je
velice škodlivý nejen pro bezpečnostní spolupráci obou zemí, ale i celkovou
mezinárodní situaci.
Reset utnula ukrajinská krize
Opětovnou naději přinesl Barack Obama se svým důrazem na tzv. reset, jenž
otevíral prostor pro návrat k bezpečnostní spolupráci.
Rusko ve své odpovědi nazvané Strategie národní bezpečnosti 2009 vypustilo
dřívější věty o tom, že je stále více obkličováno Západem, a přihlásilo se k
nabídce nepovažovat se vzájemně s USA za bezpečnostní hrozby, ale naopak –
pokračovat ve vzájemné spolupráci. Výsledkem byla smlouva START III, která
snížila stropy strategických jaderných zbraní a otevřela cestu pro další
bezpečnostní spolupráci.
Jenomže po necelých pěti letech přišla ukrajinská krize a ruská anexe Krymu,
krok, který byl zcela v rozporu s Chartou OSN (stejně jako zmíněné letecké
údery na Srbsko a hodně ničivá druhá válka v Iráku) i s Budapešťským
memorandem, jež dvacet let předtím obě země podepsaly.
Ruský prezident při zdůvodňování anexe znovu použil jako argument ruský strach
z obkličování. Tím jen urychlil prudký posun ke vzájemné nedůvěře a k
preemptivním (tedy předstihujícím) záborům strategicky důležitých území.
Navodil kontraproduktivní situaci, která dala zapomenout na iráckou válku z
roku 2003 a na její katastrofální důsledky. Stalo se dokonce to, že i tradičně
neutrální Finsko začíná uvažovat o vstupu do NATO, což by nakonec onen ruský
strach z obklíčení ještě dále umocnilo.
Ohlédnutí za uplynulým čtvrtstoletím je velice poučné i z hlediska počtu
vojenských intervencí a jejich důsledků. USA celkem třikrát zaútočily na země
jiných civilizačních okruhů (dvakrát na Irák, jedenkrát na Afghánistán) a
jednou na pravoslavnou zemi (Srbsko 1999).
Po dvou z těchto intervencí následovaly dlouhodobé okupace (Afghánistán a Irák)
a celkový počet obětí se odhaduje na 250 až 600 tisíc (britský lékařský časopis
Lancet) plus 7–8 miliónů lidí vyhnaných z domovů. Tak strašná byla cena za
svobodu pro dvě islámské země.
Naproti tomu Ruská federace vojensky udeřila na Gruzii, vedla dvě brutální
války proti Čečencům (tedy proti vlastnímu obyvatelstvu) a v roce 2014 skrytě
podporovala separatisty na východní Ukrajině a konečně – zmocnila se poloostrova
Krym.
Celkový počet zahraničních obětí ruských úderů se počítá na několik desítek
tisíc, počet běženců a uprchlíků na několik set tisíc. Rozdíl ve srovnání s
bilancí USA je tedy výrazný.
Akce – reakce
Další rozdíl lze vidět v rovině expanze: na jedné straně Rusko stahovalo své
vojáky nejprve ze zemí někdejší Varšavské smlouvy a posléze i z postsovětských
zemí, na druhé straně tyto země téměř vzápětí vstupovaly do NATO. To vlastně
znamenalo hru s nulovým součtem – tedy okamžitou expanzi USA do postsovětského
prostoru. Ale ta se výrazně odlišuje od postupu někdejšího SSSR v době studené
války.
USA postupovaly mnohem rafinovaněji: tu Nobelova cena, tu dlouhá šňůra čestných
doktorátů atd., takže vždy přicházely na základě pozvání tamních dobře motivovaných
politických elit – nikdy tyto země vojensky nepřepadly (na rozdíl od Budapešti
roku 1956 a ČSSR v roce 1968).
V posledních 20 letech měly strategickou iniciativu vždy USA. Ty takříkajíc
udávaly tón v rovině doktrinálních dokumentů i ve vedení válek, zatímco Rusko
odpovídalo na posuny amerického doktrinálního a vojenského myšlení, ať už šlo o
reakci kooperativního či konfrontačního rázu.
V úvahách na prahu roku 2015 jsme bohužel přímými svědky toho druhého – Rusko
se ve své nové vojenské doktríně vrací k roku 1995 a za hlavní bezpečnostní
hrozbu označuje rozšiřování NATO.
Po dvaceti letech tedy eskalace napětí mezi USA a Ruskem zašla znovu tak
daleko, že připomíná počátek 80. let minulého století. Najde se zase nějaký
spasitel, který dokáže vztahy dvou vojensky nejsilnějších států vrátit k
nadějné spolupráci?
Jan Eichler; historik
Komentáře k příspěvku
Doposud nebyly vloženy žádné komentáře.