V knižním rozhovoru s Timothym Snyderem nazvaném Intelektuál ve dvacátém
století (Prostor 2013) říká britský historik Tony Judt, že "Amerika ze
všeho nejvíc potřebuje kritické poučení o vlastních dějinách".
Jak ukázala válka v Iráku, "zavést demokracii – a zvláště přezbrojenou
demokracii – do války je snadné, pokud se veřejnosti vyprávějí historky
slučitelné s obrazem, který o sobě má". A pro amerického politika je
relativně snadné vlákat národ do pasti válečného tažení, protože v porovnání s
jinými zeměmi Američané válčili s relativně malými ztrátami; jen v bitvě o
Stalingrad padlo více vojáků a civilistů než "ve všech amerických válkách
dvacátého století". Jako lakmusový papírek pro dění ve vlastní zemi autoři
doporučují použít tuto otázku: "Vedeme nějakou protiprávní útočnou válku?
Pokud ano, je s našimi demokratickými institucemi něco v nepořádku."
V roce 1848 Abraham Lincoln odmítl loupežnou válku proti Mexiku rozpoutanou
jedenáctým prezidentem USA Jamesem K. Polkem těmito nesmrtelnými slovy: S
nadějí, že se vyhne veřejné kontrole, jestliže připoutá zrak veřejnosti k
nesmírné záři vojenské slávy – oné přitažlivé duhy klenoucí se po krvavé tříšti
– onoho hadího oka, jež omámí a přinese zkázu – vrhl se do války.
Protiprávní útočnou válku pojímá Lincoln jako intriku proti demokracii, jako
způsob, jak uniknout veřejné kontrole moci. To platí i dnes, kdy služebná média
balí protiprávní války do frází o lidských právech, vyvolávají "morální
paniku", a podlamují tak vládu práva (Guantánamo!). Snyder a Judt, oba
reformní liberálové, patří do okruhu intelektuálů, kteří mají blízko k Václavu
Havlovi, ten je v knize desetkrát zmíněn a úvod k českému vydání napsal Jiří
Pehe, jeho poradce a přítel.
Přes tuto morální a politickou spřízněnost je ale jejich pohled na zahraniční
politiku USA v postbipolárním světě radikálně odlišný od toho, který nám
pravicoví "havlisté" (TOP 09 a okolí) vnucují jako "politický
odkaz Václava Havla". Ten si redukují na využívání morální autority
disentu k legitimizaci americké vůle k unipolarismu, k budování světa, v němž
by USA byly jedinou velmocí.
Největší hrozbou není to, že totalitní minulost bude brzy zapomenuta, ale to,
že se na ni bude odkazovat ignorantsky. A příkladem takového ignorantského odkazu
na minulost je používání metafor jako "Mnichov" nebo
"rekonstrukce demokracie v Německu osvobozeném od nacismu" k
legitimizaci vojenské podpory separatistických teroristů v Kosovu či tažení do
Iráku.
Ignorantské "odkazování na minulost" je charakteristické pro americké
pravicové utopisty, kteří považují za zjevné poslání USA (Manifest Destiny)
šířit ozbrojenými "spanilými jízdami" demokracii a volný trh jako
happy end dějin lidstva; je tragické, že toto ignorantské zacházení s minulostí
se zaštiťuje odkazem na Václava Havla. Propojení americké neokonzervativní
rétoriky s dědictvím disentu v postkomunistických zemích je ideologickou
katastrofou postbipolární éry.
Sebestřednost amerického sebeobrazu je jednou z největších hrozeb pro mír a
demokracii po konci komunismu. Americké veřejné mínění potřebuje proto být
neustále ve střehu proti těm, kdo se snaží zamaskovat skandální nelegitimnost
svých privilegií tím, že "připoutají zrak veřejnosti k záři války",
jak řekl Lincoln. A zatáhnout "přezbrojenou demokracii" do války je
snadné, když služebná média zaplaví veřejný prostor historkami, které lichotí
obrazu, který o sobě Amerika má.
Ostatně všichni se snažíme projektovat na druhé lidi obraz, který chceme, aby o
nás měli, oni ale kladou odpor, protože "peklo jsou ti druzí" – jak
napsal J. P. Sartre. Ne každý sebeobraz dokážeme prosadit proti zkušenosti,
kterou s námi druzí lidé udělali, a musíme tak přijmout ten obraz nás samých,
který nám jsou druzí ochotni dosvědčit. Naši přátelé jsou kritičtí spojenci našeho
sebeobrazu, nejsou jen "ochotnými pomahači" našich sebeklamů.
Americký mesiášský sebeobraz zůstává už po dvě století od Monroevy doktríny
(1823) a Manifest Destiny (1845) největším problémem dějin amerického
kontinentu a po druhé světové válce i dějin světa. Po konci komunismu se
přetvořil na "politickou vizi", podle níž jsou Američané pány
dvacátého století (www.newamericancentury.
org), protože vyhráli studenou válku.
Kurt Vonnegut ve svém Muži bez vlasti vyhlašuje sen o americkém "zjevném
poslání" za definitivně dosněný: Před mnoha lety jsem byl tak naivní, že
jsem věřil, že se ještě můžeme stát tou humánní a rozumnou Amerikou, o které
snilo tolik příslušníků mé generace… A pak jsme za ten sen bojovali a často
umírali ve druhé světové válce… Teď už ale vím, že není sebemenší naděje, že by
Amerika mohla být humánní a rozumná…
Myslím, že rozhodující příčinou ztráty nadějí, které jsme s rolí USA ve světě
spojovali (připomeňme si třeba TGM, Čapka, V + W nebo Peroutku), je rychlý
úpadek schopnosti Evropy – a střední Evropy zvlášť – kriticky korigovat po
konci bipolárního světa velikášský sebeobraz USA; a právě k tomu přispěl
katastrofální měrou český pravdoláskařský atlantismus.
Tou formulí označuji nahrazení spojeneckého vztahu k USA, založeného na kritické
korekci amerických mesiášských sebeklamů, vazalským "ochotným
pomahačstvím" v jejich posilování a šíření, jako kdyby po konci
bipolárního světa byla americká ozbrojená moc vtělením "pravdy a
lásky". Americký sebeobraz tak ztratil svou historickou protiváhu, nastal
prudký úpadek americké sebereflexe, jehož důsledkem je zatažení celého Západu
do nesmyslného boje za "unipolární svět".
A tak Petr Schnur mohl právem napsat v úvaze Co zbylo z listopadu 1989 (Právo,
25. 11.), že hluboká propast v české společnosti odděluje ne levici od pravice,
ale "nekritické konzumenty americké mytologie od těch, kdo 17. listopad
přijali jako výzvu ke kritické reflexi světa bez svěrací kazajky velmocenských
zájmů". Na takové dvě části je ale roztržena celá Evropa.
Busta Václava Havla v americkém Kongresu absolutizuje jednu stránku jeho
politické minulosti – jednoznačnou a jednostrannou podporu amerického
sebeobrazu, jak byl mediálně zkonstruován americkými neokonzervativci v době
vlády George W. Bushe.
Havlovu politickou filozofii ale nelze takto oportunisticky zploštit. Jan
Keller připomíná třeba jeho slova pronesená v Radě Evropy, kde mj. řekl, že
"současné proměny jsou výsledkem vítězství dějinného rozumu nad dějinnou
absurditou, a nikoli vítězství Západu nad Východem…" a že "Evropa by
se neměla spojovat pod praporem NATO".
Oportunističtí vykradači Havlových politických vizí dnes ale stojí na stupínku
a mistrují nás ústy svých amerických podporovatelů. Například Carl Gershman,
prezident National Endowment for Democracy, instituce financované Kongresem, se
obává, že "Czechs are giving up on moral responsibility" a dovolává
se Václava Havla, který "zdůrazňoval důležitost morálnosti v politice a
ekonomice", a těm, kdo zakusili "komunistický totalitarismus",
připisoval "zodpovědnost varovat západní společnost hojnosti před
nebezpečím ústupků, protože politika, v níž ekonomické zájmy jsou nadřazeny
základním politickým hodnotám, je nejen nemorální, ale též sebevražedná… tuto
svou ideu Havel aplikoval v poslední době hlavně na Rusko a Čínu".
Důležitost morálnosti v politice by bylo třeba připomenout především v USA, kde
legitimizujícím principem bombardování Srbska bylo zamlčení teroristických
metod kosovských separatistů a vtržení do Iráku bylo legitimizováno lží o zbraních
hromadného ničení. A kde pojem lidská práva byl zmrzačen, protože z nich bylo
vyříznuto právo na plné občanství, do něhož patří i právo na lékařskou péči,
vzdělání a sociální rovnost.
Historickou zkušenost Evropy, zvláště střední, neformoval jen odpor proti
komunismu či nacismu, ale i proti nacionalistickým sebeklamům velkých národů,
proti zaslepenému lyrismu avantgard a proti příslibům "konečných
řešení".
Zvláště hluboké kořeny má ve středoevropské kultuře boj proti vládě předem
připravených formulí, proti frázím, proti příkladům hrdinství, které sepisují
ulejváci v zázemí a které v době horkých či studených válek okupují veřejný
prostor. Jaroslav Hašek, Karel Poláček a především Karl Kraus se takovým frázím
celý život vysmívali, ale "prolitá krev hrdinů" jim dává znovu a
znovu falešnou vznešenost. Pravdoláskařský atlantismus, oportunistický
"havlismus" naší morální pravice, je postaven na apologetických
frázích, s nimiž Václav Havel bojoval důsledně a vynalézavě. "Jsou to
paradoxy, co?" říká sládek v jeho slavné Audienci.
Napsal jsem nedávno, že pravdoláskařský atlantismus – spolu s Dopisem osmi –
přispěl k legitimizaci invaze do Iráku, jejímž výsledkem jsou čtyři milióny
uprchlíků, statisíce mrtvých, desetitisíce zmrzačených (na těle i duši)
amerických vojáků, mučení "i sesuv do chaosu a války v celém regionu"
(Boris Buden).
Jan Čulík, znalec angloamerické kultury a politiky a vydavatel Britských listů,
mi odpověděl, že takový názor jen dokazuje "komickou sebestřednost českých
intelektuálů", protože "představa, že bývalí polští a čeští disidenti
mohli něco ovlivnit, je zcela nerealistická… názory Václava Havla, ač
politováníhodné, v tom byly naprosto bezvýznamné".
Je taková bagatelizace vlivu postkomunistického pravdoláskařského atlantismu na
zahraniční politiku USA pravdivá? V lednu 2003 řekl Donald Rumsfeld, že odpor
Německa a Francie k invazi do Iráku je výrazem "staré Evropy",
zatímco "spousta nových členů nás podporuje".
Dělení na novou a starou Evropu osudově oslabilo schopnost Evropy korigovat vliv
neocons na americký sebeobraz a znemožnilo jednotnou mezinárodní politiku EU. A
právě toto účelové roztržení dosud (více či méně) jednotné Evropy na starou a
novou nelze bagatelizovat, je to nejtragičtější důsledek pravdoláskařského
atlantismu.
Řekněme závěrem, že postkomunistický pravdoláskařský atlantismus posílil
falešný sebeobraz USA, a usnadnil tak zatažení této "přezbrojené
demokracie" do série protiprávních válek, které považuji za intriku proti
demokratickým institucím v éře ekonomické globalizace. Busta Václava Havla
v americkém Kongresu je součástí neokonzervativní intriky proti demokratickým
institucím, dílo Václava Havla, spisovatele, politického filozofa a disidenta
je naopak jedním z velkých kulturních zdrojů jejich obrany.
Václav Bělohradský, filozof
|
|
Vytisknout článek | Odeslat článek emailem |
© Centrum pro ekonomiku a politiku 2005-2024 design, kód: Jan Holpuch nejml. |
RSS 2.0 |